För hälsa, motion och prestation.

Att nå till ditt mål… att välja vägen för att lyckas…med glädje.

Posted by on Mar 6, 2013 in Uncategorized, Psykologi | 0 comments

Att nu efter helgen få rapporter om hur de jag tränar har klarat sitt  mål på Vasaloppet (samt öppet spår) och Marie sin dubbla Ironman får mig återigen att fundera på de viktiga faktorerna till att man som utövare når sitt mål.

Självklart behövs det rätt typ av träning och rätt program, för utan rätt verktyg på vägen så kan du inte komma fram dit du vill. Men detta lämnar jag för denna gång. Det som slår mig när jag har kontakt med de jag tränar är hängivenheten och glädjen. Självklart är inte varje träningspass kul, är du på väg mot en Ironman, ett marathon eller skall gå ned 10 kg så är inte varje träningspass kul. Du står ofta i valet att göra det rätta för att nå ditt mål, ofta iform av att göra ditt träningspass och att äta rätt, eller att göra det som du just nu tycker verkar skönare, lättare eller roligare.  För dig på väg mot IM kanske det är just att gå upp en timma tidigare för att hinna med ett simpass den dagen eller att ligga kvar och sova en timme till för att du var uppe lite för länge dagen innan. Valet står du ju för tidigare och under kvällen tar du det medvetna beslutet om att gå och lägga dig i tid för att du skall orka med morgonens träning eller se klart på filmen som du tittar på. För dig som skall gå ned tio kilo kan valet vara att äta det sunda mellanmålet du har med dig eller att äta bullarna som någon kollega tar med till jobbet.

Vilket val gör du?

Det med det kortsiktiga nöjet eller det som för dig närmare ditt mål. Här väljer de som lyckas, det som för dem närmare sitt långsiktiga mål och dom gör det med glädje. Glädjen att själva styra över sina handlingar och vetskapen om den glädje och det välbefinnande som det ger att nå det mål som man har föresatt sig.

För många skulle valet att välja det kortsiktiga nöjet leda till dåligt samvete så det valet leder ofta till sämre självkänsla och en känsla av misslyckande. Att ta en extra vilodag eller äta en fika är dock inget misslyckande om det sker medvetet/planerat och sällan.

Att kunna se ditt mål och känna för ditt mål under hela vägen fram är ofta väldigt avgörande för om du kommer att lyckas eller inte. Att kunna se glädjen med att följa sin plan och att närma sig sitt mål gör att du lättare gör allt det som krävs för att du skall lyckas. Vi offrar ingenting när vi gör våra val. Vi offrar inte att se en film, en festkväll eller en fika utan vi väljer att göra saker på ett visst sätt för att vi just vill lyckas. För en utomstående kan valet se ut som en uppoffring och även uppfattas som galet och konstigt. Men ändå gör du det som krävs för att du skall lyckas. Jag har förmånen att få träffa massor med individer som är på väg mot sina mål och som gör det med hängivenhet och glädje. Marie som umgås med sin väninna genom att de är ute och springer tillsammans ca 3 timmar varje måndag. Hon har inte följt en TV serie på flera år. Är det en uppoffring? Nej ett val att göra något som ger henne mer och som nu också gjort att hon nått sitt mål. 

Det där som kan verka galet för någon är precis det som känns helt rätt för den som är på väg mot sitt  mål och ofta det som är det avgörande mellan att lyckas eller att inte nå hela vägen fram.

mål

Att välja att gå och sätta sig på cykeltrainern kl 23.30 en lördagskväll för att hinna med dagens träning kan för en del verka överdrivet men det valet, som jag träffat många som gör, kommer sig givetvis av att dom har prioriterat att vara med familjen (eller något annat viktigt) men vill ändå komma mot sitt mål och lägger passet då för att hinna med. Eller varför inte sätta klocka på 04.30 flera dagar i veckan för att hinna med träningen innan jobbet. Du kan uppnå det du vill om du väljer att göra rätt prioriteringar.

Självklart kan vi som gör dessa val hålla med om att det inte alltid verkar ”helt normalt” men det beror ju också på vilket perspektiv man sätter det i. Detta tycker jag att Trine fångade i en FB uppdatering efter en morgonträning tidigare i vinter.

Lätt distanslöpning till jobbet i -19 grader. Man vet att man tullar på gränsen till sunt förnuft när man möts av medlidande blickar på jobbet i stället för de obligatoriska skämten :))! Fullt begripligt. Å andra sidan…undrar vad som är nyttigast, iskall löpning i gnistrande snö och sol eller en knökfull buss full med vinterbaciller och januariångest..:)

Valen vi gör för att följa våran plan mot målet är medvetna och vi gör dem med glädje. Glädjen att känna att vi gör det vi kan för att komma dit vi vill och glädje som kommer när vi har lyckats med det uppsatta målet.

Så gör nu själv dina val för att du skall lyckas och se till att du har rätt verktyg till hands.

Lycka till!!!

Share

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *