För hälsa, motion och prestation.

Att träna för långdistans enligt Brian MacKenzie

Posted by on mar 16, 2012 in Träningslära | 0 comments

Brian som för Ultralopp förespråkar en träningsmängd på under 9 timmar per vecka. Träningen han rekommenderar är högintensiv och innehåller bla. tunga knäböj och marklyft. Detta skiljer sig markant ifrån den ”normala” tränings som många bedriver mot liknande mål som snarare ligger på 12-16 timmar per vecka med en viss del högintensivt men framför allt mycket lågintensiv träning.

I en intervju på TriMax Fitness beskriver Brian att man bör träna hög intensiv träning för hela kroppen och bla använda mycket tunga knäböj, marklyft mm. Att träna upp ”high intensity metabolic conditioning” anser han vara det som skall prioriteras mest, detta för att orka slita hårt på kroppen även under lång tid.
Sammanfattningsvis verkar han förespråka mycket mer tid med crossfit träning, högintensiv konditions träning och snabbdistans än vad man enligt tradition förespråkar.

Då jag själv alltid förespråkar att hitta en träningskombination som leder till samma eller bättre resultat med så lite träning som möjligt så är detta väldigt intressant och jag lär återkomma i ämnet längre fram.

Funkar det? Ja läs mer i intervjun och på crossfit endurance för att bilda dig en egen uppfattning.

Share Button

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.