För hälsa, motion och prestation.

Beräkning av 1RM

Posted by on Mar 20, 2012 in Fystester | 0 comments

Ofta när vi gör styrketester så vill vi uppnå 1 RM dvs en repetition max. Den högsta vikt vi orkar lyfta i en repetition.

Ibland kan det vara svårt att utöra dessa tester på 1RM utan vi kanske hamnar på 8 RM dvs en vikt vi orkar lyfta åtta men inte nio gånger.

Följande tabell visar på sambandet mellan 1RM och procenten av den vikten vi förmodligen orkar lyfta på fler repetitioner. Med hjälp av tabellen kan vi därför få ut den förmodade 1RM av exempelvis ett 4RM lyft.

Reps: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
% 1RM Brzycki 100 95 90 88 86 83 80 78 76 75 72 70
Beachle 100 95 93 90 87 85 83 80 77 75 67 65
dos Remedios 100 92 90 87 85 82 75 70 65 60

De tre olika källorna har alltså fått lite olika resultat i studierna om sambandet men det bör ändå kunna ge en bra uppfattning

Källor:

Brzycki, Matt(1998). A practical Approach to strength training. McGraw-Hill
Beachle TR, Earle RW, Wathen D (2000) Essesntials of Strength training and Conditioning, 2: 395-425
dos Remidios R (2007) Men´s Health Power training, Rodale Inc. 23

 

Share

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *