För hälsa, motion och prestation.

Fartlek

Posted by on apr 15, 2010 in Träningsformer | 0 comments

Syftet med fartlek är att träna på att hålla ett högre tempo. Det är mycket teknik o ”hitta flytet” träning i denna träningsform. Men det är också ett ganska roligt sätt att få in intervall och tempo träning för en motionär i sin träning. Denna träningsform skall utföras i grenspecifik form så är du löpare skall du springa osv. Fartlek kan du blanda in under hela året.

Tid: 20 – 40 min

Intensitet:
50-99% av maxpuls
85-105% av VO2max
 

Detta är en träningsform som förenar teknik med en blandning av lågintensiv och högintensiv träning. Du börjar på låg intensitet där du verkligen tänker på tekniken och känner att det flyter på. Sedan ökar du successivt tempot/intensiteten upp till väldigt nära max nivå. Efter 10-20 s (lite beroende på hur hårt du kör) på den nivån släpper du av på tempot till den låga nivå du började på. Efter någon några minuter på låg intensitet börjar du om igen. Varje cykel bör ta ca 3-5 min

Källförteckning
Böcker
Träna din kondition; Artur Forsberg, (1995) SISU Idrottsböcker, Malmö

Share Button

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.