För hälsa, motion och prestation.

Funktionell fysträning för fotbollsspelare

Posted by on Feb 11, 2012 in Funktionell träning | 0 comments

Veckans pass har kommit till ett funktionellt träningspass för fotbollsspelare. Passet bygger på att du har tränat både styrketräning och bålstabillitetsträning under tidigare år och under vintern. Komplettera gärna med ett styrkepass 1ggr/v. Denna typ av pass är lämpligt att träna 1-2 ggr/v under försäsongen och 1 ggr/v under säsongen.

Utfallsgång med pushpress,( det blir alltså en blandning av dess övningar och jag rekomenderar att du använder en viktplatta) 2-4 x 10-20 steg
Explosiva baksida lårcurl med medicinboll 2-4×6-10 reps
Ben Adduktion i kabelmaskin 2×15 reps/ben (kan försvåras genom att stå på en ”kotte”)
Ben Abduktion i  kabelmaskin  2×15 reps/ben (kan försvåras genom att stå på en ”kotte”)
Draken 2×10-15/ben
Omvända flyes på pilatesboll 2×10-15 reps (som övningen i länken men istället för bänken har du en balansboll/pilatesboll)
Bålrullning med fällkniv, kör växelvis åt båda hållen så långsamt du bara kan. 3-5×3 varv (försvåra genom att hålla en medicinboll mellan fötterna)

Detta pass kan gärna kombineras med konditionsträning antingen innan eller efter. Se bara till att värma upp ordentligt innan, minst 15 min, och att du varvar ned och stretchar efter.

Nästa lördag är det Crossfitt lördag och jag bjuder på ett crossfitpass där du kommer att pressa dina gränser rejält på ett pass som bara är drygt 20 min

 

 

Share

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *