För hälsa, motion och prestation.

Hur klär man sig vid träning i kallare väder?

Posted by on Okt 17, 2013 in Material tips | 0 comments

Med rätt kläder finns det ingen anledning till att stanna inne i höst & vintern. Oavsett
om det ligger snö på marken och temperaturen visar minus 10grader eller om det regnar,
blåser och det är 5grader så finns något för ditt behov.
Att det med rätt kläder inte finns något dåligt väder stämmer bra. Så man kan njuta av utomhusträning hela året runt.
Exakt vilka kläder som passar beror på på temperatur, vad du
ska aktivera dig med och hur frusen av dig du brukar vara.
Enklast är att använda sig av ”lager på lager principen”

Marie 9w

Lager 1 – Materialet du har närmast kroppen bör andas, värma och transportera bort
fukt. Hjälper dig att hålla rätt temperatur.
Underställ finns i syntetmaterial och i merinoull och båda håller dig både torr och varm.
Merinoullen har fördelen att inte behöva tvättas lika ofta. Eftersom ullen ”renar
sig själv” då inga bakterier kan fastna i trådfibrerna kan du använda plaggen under många
pass innan de börjar lukta illa.

Lager 2 – Är ett mellanlager som bör användas vid kallare temperaturer för att ge mer
värme.

Ska kunna ta upp fukten från det inre lagret och transportera vidare.
Löpartights finns allt ifrån de riktigt tunna till modeller till lite tjockare fodring och vindförstärkta partier på framsidan. Här beror valet lite på hur frusen du är.Föredrar du lösare passform väljer du en annan typ av byxor.
Funktionströjor finns i olika tjocklekar, som tidigare avgör det hur frusen du är och vad du skall göra flera tunnare lager är att föredra framför ett tjockare.
En väst eller Micro fleece kan vara ett bra alternativ att använda som mellanlager vid kallare väder.

Lager 3 – Yttre lagret som ska skydda mot vind och vatten.
Se till att jackan och/eller byxorna kan släppa igenom fukt inifrån och vara bra uppbyggda med öppningar för
ventilation över rygg och armhålor.
Vindjackor finns i många olika varianter, tunnare, fodrade och vattenavvisande modeller. Så
det anpassar man efter sitt behov.

Strumpor
Minskar skav, håller blåsor borta och hjälper fötterna att vara så torra som möjligt under
träningspasset. Vinteranpassade varianter med värmande partier är perfekt när det blir som
kallast. Eller kanske en knälång kompressionsstrumpa kan vara nått om du vill fortsätta med
shorts ett tag under hösten, att de kan underlätta besvär med benhinnor och vader får du som
en bonus!

Mössa & vantar

Vi tappar mycket värme och blir snabbt avkylda runt huvudet så var noga med att tröjorna täcker upp mot halsen ordentligt. Ha sedan en mössa gärna med windstopper eller liknande så att vinddraget bryts av. Dessa finns både med och utan foder så att du kan hitta den värme som passar dig.

För vantar finns det från jättetunna som passar bra i början av hösten och tjockare för aktiviteter under vintern, olika aktiviteter ställer lite olika krav. Vid löpning funkar en enklare och tunnare variant i funktionsmaterial. För cykling krävs det en lite tjockare variant och gärna med vindskydd och bra skydd mot avkylning från både vind och styre. För skidåkning finns det också mer specialiserade varianter för att klara skavet mot staven bättre samt dämpa avkylningen från staven. Fnuktionsmaterial som värmer även om du blir våt är givetvis att föredra.

Jonas massage och skog.

 

Share

No Comments

Join the conversation and post a comment.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Rough Day Camp | Run & Carry - [...] göra övningar på marken så ha kläder som passar för det. Läs gärna Jonas på MaxPrestations tips på kläder…

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *