För hälsa, motion och prestation.

KebClassic

Posted by on Feb 8, 2012 in Multisport o Äventyrstävlingar | 0 comments

Tävlingen Kebnekaise Classic…..

Tävlingen KebClassic är en två dagar lång skidalpin tävling. Med start och målgång vid STF Kebnekaise Fjällstation är tävlingen helt unik i sitt slag. Tävlingen genomförs i väglöst land i Sveriges mest högalpina område.

2012 går tävlingen den 12-14 april och sista anmälningsdag är den 1 april så än finns det möjlighet att vara med.

I lagtävlingen pågår tävlingen i två dagar med ca 25 km förflyttning och knappt 3000 hm per dag i den alpina klassen och ca 20 km förflytting och 1500 hm per dag i skitouringklassen.

Detta är en riktig utmaning och en av de som jag coachar i träningscoachingen kommer att delta  i årets tävling.

Mycket uthållighet i ben och armar och en god bålstabilitet behövs givetvis för en sådan här tävling bland mycket annat.

ADD Adventurebloggen listar Lisa Englund bra tips för er som vill delta.

8 utvalda tips från Lisa för att klara av KEB Classic:

  1. ”Man blir bra på det man tränar på” Lägg in långa träningspass med full utrustning som innehåller samma utmaningar och moment som KebClassic.
  2. Backträning är suveränt bra, gärna pass på 2-3 timmar. Gå upp och ner med ryggsäck och vikter. En pulsnivå på 75-85% av maxpuls är att rekommendera för dessa backpass.
  3. Räkna med ett stycke energibar, snack eller mat i annan form per timme under tävlingen.
  4. Väg allt du tar med dig i ryggsäcken upp mot toppen, undvik att släpa på för mycket tunga grejor. Packningen kommer att kännas tyngre för varje timme.
  5. Vädret på Kebnekaise kan ändras snabbt, var förberedd och ha med dig förstärkningsplagg.
  6. Maten är viktig, innan under och efter tävlingen. TEAM addnature gjorde en kolhydratstömning tre dagar innan tävlingen då de enbart åt fett och protein. Kort inpå tävlingen laddade de upp förrådet av kolhydrater igen.
  7. Höftböjarmuskeln är jätteviktig för att orka gå uppför med skidorna, den går utmärkt att träna med hjälp av pilatesbollar.
  8. Lätta skalplagg av typ Gore Tex Paclite fungerar bra under tävlingen. Använd ull närmast kroppen för att transportera bort fukt och hålla värmen kvar.

 

 

Share

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *