För hälsa, motion och prestation.

Lucka 10 – Knäböj på ett ben

Posted by on dec 10, 2014 in Adventskalender 2014 | 3 comments

Idag blir det ett test av benstyrkan i ett enbens  knäböj.

Starta stående på ett ben  med en stol/pall bakom dig. Stolen/pallen skall en höjd som når övre kanten av vaden. Sätt dig sedan bakåt nedåt med ändan tills du nuddar stolen eller pallen (vila inte, utan nudda bara med benet). Pressa dig sedan upp till utgångsläget och gör så många du orkar på varje ben.

Delge sedan ditt resultat i kommentaren nedan, på FacebookInstagram eller Twitter.

 

Det är intressant att se om du har någon skillnad på benen, du bör helst ha ganska lika resultat på båda benen.

Vetenskapliga studier visar på att man bör orka minst 20 repetitioner per ben för att minska risken för Artros. Det har visat sig att vid minskad styrka ökar risken för att få artros.

 

Lycka till!

Share Button

3 Comments

Join the conversation and post a comment.

  1. Ulrika Kuggvik

    26st hö ben och 23st vä ben

  2. Sophie

    Höger 50, vänster 47.

  3. Anette Bergström

    23 på varje fortfarande sån träningsverk efter crossfiten 🙁

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.