För hälsa, motion och prestation.

Lucka 16 – Konditionspyramid

Posted by on Dec 16, 2015 in Adventskalender 2015 | 2 comments

Imponerande resultat på gårdagens Jägarvila och så skoj och läsa om din upplevelse av utmaningen. Fortsätt att jobba på i samma stil och var aktiv så många dagar som möjligt hela vägen fram till jul.

Konditionspyramid

Det är onsdag och vi skall jaga upp pulsen med kortintervaller. Kortintervaller är i detta fall 15-75 sekunder långa följt av en kort vila där pulsen knappt hinner sjunka.

Intervallernas längd ändras under passet medans alla pause rär 15 sekunder, se mer exakt i intervallschemat nedan.

Du kan göra dagens pass i valfri konditionsaktivitet så som löpning, cykel, crosstrainer, roddmaskin, Skifthopp , kliva upp o ned för trappsteg eller liknande. Det viktiga är att du kan  hålla en sådan intensitet så att du flåsar och inte orkar säga en hel mening men ändå orkar hela passet,  dvs inte så hårt att du får mjölksyra.

Intervallschema

16-intervaller

För att du skall slippa räkna under tiden som du kör så har jag förberett ett intervallschema.

När du skall starta intervallen står i kolumn två och den första intervallen börjar när du startar klockan. Intervallens längd står i kolumn tre och när du skall avsluta intervallen står i kolumn fyra. Vilan, som alltid är 15 sekunder, är det fram till nästa intervall startar som då blir på nästa rad. Så programmet är nio intervaller och för dig som är tränad och vill träna lite extra är det fritt fram att köra två varv.

Lycka till, hitta din egen nivå men våga utmana orken.
Kom ihåg att dela din upplevelse i kommentaren nedan, på Facebook, Instagram eller Twitter och använd @maxprestation & #maxprestation.

Share

2 Comments

Join the conversation and post a comment.

  1. Patrik Ålstam

    Två vändor, först ”boxercise”, sen hopprep

  2. Jenny Bjerneld

    Fick äntligen till denna idag. Löp-intervaller som i ärlighetens namn var rätt långsamma men riktigt jobbiga eftersom jag inte joggat på på länge. Skönt att komma ut lite idag.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *