För hälsa, motion och prestation.

Lucka 19 – Burpee TABATA

Posted by on Dec 19, 2015 in Adventskalender 2015 | 1 comment

Dag 19 och troligen kalenderns intensivaste utmaning.

Förra årets ”värsting” var en Burpeechallenge där man skulle göra 100 Burpees men i år har jag tänkt mig en annan Burpee utmaning. Tänk på att Burpee kan göras på så många sätt för att göra det enklare / mindre skitjobbigt 🙂 se nedan.

Burpee TABATA

Vi är tillbaka och skall jobba i TABATA intervaller där du skall jobba intensivt i 20 sekunder följt av vila i 10 sekunder och det upprepas så att du kör totalt 8 intervaller dvs i 4 minuter och där är en Tabatasekvens över.

Burpee

Grunden för Burpee hittar du på denna instruktion.
Du kan förenkla övningen så att den passa dig genom att göra armhävningar på knäna och om armhävningar känns för tufft så stanna i startposition för armhävningar (hoppa över själva armhävningen) och kliv sedan upp till stående position.
Om upphoppet känns för tufft gör en knäböj istället.

Om du inte kan göra någon av ovanstående varianter av Burpee så kan du göra någon av följande istället, jogga på stället, kliva upp o ned för trappsteg eller mountain climbers.

Utförande

Värma helst upp med rask promenad eller annan fysisk aktivitet så att du ökar din puls o andning i ca 10 minuter.

Kör 8 x 20 sekunders jobb och 10 sekunders vila. Räkna gärna antalet Burpees

Du avgör tempot helt och hållet själv efter vad som passar och din fysiska status,
Lycka till!!

Kom ihåg att dela ditt resultat i kommentaren nedan, på Facebook, Instagram eller Twitter @maxprestation & #maxprestation .

Share

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. Patrik Ålstam

    Det fick bli två tabata-vändor, för att plåga sig lite 😉 51 burpees i första och 45 i andra.
    Men fy f-n vad jobbigt!!!

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *