För hälsa, motion och prestation.

Lucka 5 – roddlyft

Posted by on dec 5, 2013 in Adventskalender 2013 | 3 comments

Läs mer om hur du deltar i tävlingen på http://www.maxprestation.se/maxpresations-adventskalender-2013/

Idag gäller det att göra så många roddlyft som möjligt utan vila. Delge sedan ditt resultat i kommentaren nedan, på FacebookInstagram eller Twitter.

Lucka nr 5 – Roddlyft

En tuffare utmaning för arm och ryggmuskulaturen.

Detta test kan göras hemma under exempelvis köksbordet.

Lägg dig under ett bord så att du har bröstkorgen rakt under ena långsidan och kroppen in under bordet. Du skall ha en rak kropp och raka ben.

Utgångsläget:

Håll brett i bordet så att du håller upp kroppen precis ovan golvet och låta hälarna vara i golvet.

Utförande:

Dra upp kroppen hela vägen upp tills bröstkorgen når bordet för att sedan släppa ned till lätt böjda armar och utan att kroppen når golvet.

Gör så många lyft du orkar utan att vila och delge ditt resultat enligt ovan.

En utförligare beskrivning av övningen

Share Button

3 Comments

Join the conversation and post a comment.

  1. Anette Bergström

    Fy så jobbigt vet precis vad man borde träna 4½ blev det bara .

  2. Elis

    Här blev det 24 st sen fick jag inte upp bröstet hela vägen längre.. tro gårdagens snöpremiär på skidor sitter i..

  3. admin

    Bra Anette, detta är en tuff övning och visst ger det en vink om vad man behöver träna. Strålande Elis då tangerade vi samma enda gången jag kommer nära dig. Får tacka ditt snöpass för det.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.