För hälsa, motion och prestation.

Lucka 8 – Burpeechallenge

Posted by on dec 8, 2016 in Adventskalender 2016 | 0 comments

Dag 8 och troligen kalenderns intensivaste utmaning.

För två år sedan var det en Burpeechallenge där man skulle göra 100 Burpees och förra året en Burpee TABATA så vad blir det i år. För vi kan inte ha en kalender utan en Burpechallenge.  Årets utmaning är eb Burpee pyramid. Tänk på att Burpee kan göras på så många sätt för att göra det enklare / mindre skitjobbigt 🙂 se nedan.

Burpee Pyramid

Vi är tillbaka och skall jobba i intervaller där du skall jobba olika långa intervaller sekunder följt av vila i 15 sekunder se schemat nedan. Gör den variant på Burpee som du tycker känns bra (se nedan) och jobba i intervallerna.

8--burpee-int

Burpee

Grunden för Burpee hittar du på denna instruktion.
Du kan förenkla övningen så att den passa dig genom att göra armhävningar på knäna och om armhävningar känns för tufft så stanna i startposition för armhävningar (hoppa över själva armhävningen) och kliv sedan upp till stående position.
Om upphoppet känns för tufft gör en knäböj istället.

 

Utförande

Värma helst upp med rask promenad eller annan fysisk aktivitet så att du ökar din puls o andning i ca 10 minuter.

Följ tidsschemat ovan och räkna gärna totala antalet Burpees.

Du avgör tempot helt och hållet själv efter vad som passar och din fysiska status.
Lycka till!!

Kom ihåg att dela ditt resultat i kommentaren nedan, på Facebook, Instagram eller Twitter @maxprestation & #maxprestation .

Share Button

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.