För hälsa, motion och prestation.

TABATA intervaller i Roddmaskin

Posted by on Jan 31, 2012 in Kondition | 0 comments

Veckans konditions pass är ett TABATA intervallpass på roddmaskin.

Detta är ett riktigt tufft högintensivt träningspass för att öka kondition och förbättra den anaeroba kapaciteten. Man bör ha tränat regelbunden ”normal” intervall träning i minst 6 månader innan man använder detta pass. Passet passar för prestations inriktade motionärer och idrottare som har nytta av bra kondition.

Uppvärmning
Då dessa intervaller är väldigt hög intensiva så krävs det en ordentlig uppvärmning på minst 15 min men gärna 20 min. Börja lugnt och höj intensiteten kontinuerligt tills du ligger på skattning 16 enligt BORG där du sen ligger i minst 5 minuter innan du ökar till en ansträngning på 17 i ngn minut.

TABAT intervallerna
8 st 20-10 sekunders intervaller  på 170% av VO2max.
Så starta klockan (använd gärna en TABATA timer) och gasa på allt du kan, du skall explodera i de första roddtagen så att du når högt upp i ansträngning motsvarande 19-20 enligt BORG o 20 sekunder därefter vila i 10 sekunder och detta upprepar du sedan sju gånger till

Nedvarvning
Efter så högintensiv träning är nedvarvning viktigt så ta gärna 10 minuter på cykel följt av stretching för hela kroppen.

 

Följande klipp visar de 4 tuffa minuterna på roddmaskin, hittade inget klipp som visade intensiteten bättre än det här så vrid ned volymen om inte musikvalet passar 🙂

Nästa veckas pass – kondition är 15s-15s pass på medel nivå

Share

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *