För hälsa, motion och prestation.

Träningsformer – Bakgrund

Posted by on feb 19, 2010 in Träningsformer | 0 comments

Vilka träningsformer  / typer som gör vilken nytta kan ibland vara lite svårt att få reda på. Därför har jag listat upp olika träningsformer och aktiviteter och beskrivit vad du träna och för vilka jag rekommenderar att göra aktiviteten. Det går att värdera ett träningssätt på lite olika sätt efter effekten, hur roligt det osv. Jag kommer att ta upp träningseffekter och eventuella skaderisker. Hur rolig respektive träning är får du själv ta reda på. Jag har i denna kategori av inlägg om både gruppaktiviteter och andra träningsformer som du mer vanligen tränar själv.

Träningsformer – Gruppaktiviteter
Gruppaktiviteter eller klasser på gym eller träningsanläggningar är ett roligt sätt att träna om man tycker om att träna med andra och peppas av en instruktör. Jag har skrivit ned de olika namnen som finns på samma typ av träning (åtminstone de jag hittat, det kan finnas fler). Namnen är ofta varumärken efter den organisation som gör programmen och därför finns det många likvärdiga men kanske inte exakt likadana. Fördelarna är helt klart att man pressar sig lite extra pga. instruktören, musiken och av de andra deltagarna. Idag håller många klasser en hög kvallite då ex BTS (de som gör BodyPUMP programmen) har välutbildad personal som konstruerar programmen samtidigt som utbildningsnivån inom gymbranschen ökat mycket de senaste 15 åren. Nackdelarna blir ändå att programmen är gjorda för att passa många och passa därför inte alla och speciellt om du har skador eller ont någonstans så kan det bli svårt. Vissa tycker också att det är svårt då man har vissa tider att passa. Personligen har jag instruerat både BodyPUMP och Spinning i många år och har också träffat många som inte skulle tränat om det inte vore för musiken, gruppen eller instruktören. Har du inte provat någon gruppträning gå då till ditt närmsta gym eller träningsanläggning och testa. Jag hoppas att du skall inspireras efter att ha läst min förklaring om respektive typ.

För dig som prestationsinriktad motionär kan en del av gruppaktiviteterna vara väldigt bra ”crossträning” framför allt under återhämtningsperioden och under uppbyggnadsfasen. Ju närmare säsongen du kommer bör du dock minska mängden crosspass och lägga en mer grenspecifik träning.

För dig som mer elitinriktad idrottsman/kvinna kan vissa gruppaktiviteter också passa in som ”crossträning” under återhämtningsperioden och uppbyggnadsperioden. Ni går dock ännu tidigare över mot den grenspecifika träningen.

Share Button

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.